کهنه معلم ارومیه(مسعود محمدی)

سایت شخصی مسعود محمدی دبیر فیزیک

کهنه معلم ارومیه(مسعود محمدی)

سایت شخصی مسعود محمدی دبیر فیزیک

تئوری نسبیت عام انشتین


اخیراً ستاره شناسان یک تأثیر پیشبینی شده توسط تئوری نسبیت عام انشتین در مورد جاذبه ی فوق العاده زیاد یک جفت ستاره ی نوترونی فوق سنگین را اندازه گیری و تأیید کرده اند ؛ که با این کار این تئوری 93 ساله نیز با آزمایش به اثبات رسید
دانشمندان دانشگاه مک گیل با استفاده از یک تلسکوپ قوی و با کاری چهار ساله روی یک دستگاه دو ستاره ای بی شباهت به هر سیستم شناخته شده از این نوع به این موفقیت دست یافته اند . این سیستم یک جفت ستاره ی نوترونی است که هردو به عنوان یک پولسار از خود امواج رادیویی پالسی گسیل میکنند
از 1700 پولسار شناخته شده این تنها موردی است که 2 پولسار در یک مدار به دور هم میچرخند . بعلاوه صفحه مدار این ستاره ها کاملاً منطبق بر خط دید آنها از زمین است که این باعث میشود سیگنال های فرستاده شده از آنها وقتی به دور هم میچرخند محو شود . این " کسوف " ها کلیدی برای یک اندازه گیری است که تا بحال انجام نشده .
انشتین در سال 1915 با تئوری خود پیشبینی کرد در یک سیستم دو جرمی خیلی سنگین نزدیک به هم ، مانند ستاره های نوترنی ، جاذبه ی گرانشی یکی از جرمها به همراه تأثیر چرخش محوری اش باید باعث چرخش محوری یا رقص محوری جرم دیگر شود .
این کسوفها به ستاره شناسان این فرصت را میدهد که هندسه ی این سیستم دو پولساری و مسیر محور چرخش آنها را مشخص کنند . همچنانکه محور چرخش یک پولسار تغییر میکند ، نقش سیگنال های مسدود شده به وسیله ی پولسار دیگر نیز تغییر میکند .
پولسارها ، که برای اولین بار در سال 1967 مشاهده و کشف شدند ، لاشه ی ستاره های بزرگ و سنگین هستند که مانند یک سوپرنوا (ستاره های بسیار بسیار درخشان) منفجر شده اند. چیزی که بعد از این انفجار باقی میماند ستاره ی نوترونی فوق چگال است که ماده ای به مقدار خیلی بیشتر از جرم خورشید ما در جایی به اندازه ی یک شهر جمع شده . امواج رادیویی منتشر شده از قطبینِ شدیداً مغناطیسی این ستاره ، صدها بار در ثانیه تناوب دارد .
این جفت پولسار مورد مطالعه 1700 سال نوری از زمین فاصله دارد . میانگین فاصله ی بین این دو تنها به اندازه ی 2 برابر فاصله ی زمین تا ماه است .
البته هنوز به طور کامل نمیتوان گفت نسبیت عام به اثبات رسیده ،اما به هر حال تا اینجا تئوری انشتین از تمام آزمایشات انجام شده موفق بیرون آمده
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد